Fornebubanen – litt fakta
Planene er langt på vei lagt – og det begynner å materialisere seg med alt som skal gjøres, før vi kan entre banen på endeholdeplassen – og gå ut på Majorstuen stasjon 12 minutter senere.
Ingen voldsomme detaljer, men enkle og rene linjer vil prege Fornebus endeholdeplass; Fornebu Senter. Det skal bli vanskelig å omdefinere hvor Fornebu senter er plassert på kartet etter dette, selv om utbyggerne gjerne vil ha litt styring med hva som defineres som hva på Fornebulandet.
Zaha Hadid Architects har gått i kompaniskap med norske A_Lab for å designe de to stasjonene på Fornebulandet.
På bakkeplan vil endeholdeplassen sannsynligvis få en litt mindre streng utforming, med linjer som arkitekten forteller at skal speile det norske landskapet.
Fornebuporten stasjon blir noe mer «futuristisk» i sin utforming – men det er allikevel svært langt igjen til det man kan finne om man tar T-banen i Moskva eller en del andre steder på kloden. Men det er kanskje like greit?
De to stasjonene er designet for å gjenspeile Norges vinterlandskap med en flytende overgang fra gateplan til undergrunnen og spesiell hensyn til naturlig lys.
Fornebu Senter-stasjonen vil ha en offentlig torgplass, mens Fornbuporten stasjon har to oppholdsrom – en lagdelt, ortogonal paviljong mot sør og en oval overbygning, med en samfunnspark mot nord.
Vil du lese mer, kan du logge deg på denne lenken:
Så gjenstår det bare å ønske deg GOD TUR!